Jeśli chcesz utrzymać swój motocykl w czystości, masz dwie opcje: umyć go lub trzymać pod przykryciem, w garażu, i wyciągać go na zdjęcia tylko wtedy, gdy twój profil w mediach społecznościowych wymaga odmłodzenia.
Wiedza o tym, jak prawidłowo umyć motocykl, pozwoli Ci zaoszczędzić czas, pieniądze i więcej niż trochę rozczarowań po drodze. Czyszczenie motocykla nie tylko usuwa substancje korozyjne (np. sól drogową i brud) z ważnych części i wykończeń, ale jest również doskonałą okazją do dokładnego obejrzenia motocykla pod kątem wszelkich problemów strukturalnych lub związanych z połączeniami, które mogą nie być natychmiast widoczne z codziennego siodła.
Krok 1: Zbierz swoje przybory do czyszczenia
Najlepszy sposób mycia motocykla zawsze zaczyna się od upewnienia się, że masz to, czego potrzebujesz, aby wykonać pracę i zrobić to dobrze. Niewiele rzeczy jest tak frustrujących, jak planowanie, ustawianie motocykla w odpowiednim miejscu, otwieranie piwa i uświadamianie sobie, że nie masz odpowiednich materiałów, aby zacząć.
Jest wiele środków do czyszczenia motocykli do wyboru, więc nie musisz się zadowolić czymś innym. Wszystko co się błyszczy nie jest złotem, a wszystko co robi pianę nie jest przeznaczone do czyszczenia motocykli. Od sprayu do detailingu po płyn do mycia bez spłukiwania, wybierając produkty do czyszczenia motocykla, upewnij się, że są one przeznaczone do tego celu.
Im mniej dotykasz motocykla podczas jego czyszczenia, tym lepiej (więcej na ten temat później). Jednak gdy musisz dotknąć motocykla, upewnij się, że masz odpowiednie materiały do tego zadania:
- Gąbki: Świetne do delikatnego usuwania przyklejonego brudu bez uszkadzania wykończeń, ale upewnij się, że nie zbierają kawałków brudu w procesie lub mogą porysować twój lakier.
- Szczotki: Głównie przeznaczone do obszarów takich jak koła szprychowe, które mogą poradzić sobie z odrobiną smaru z łokcia, ale powinny być używane w bardzo ograniczonym zakresie i tylko wtedy, gdy inne metody usuwania brudu zawodzą.
- Szmaty i flanelki: Te działają świetnie do wstępnego przejścia suszenia po umyciu.
- Chamios: Ultra chłonna ściereczka do skóry, która jest bezpieczna dla wszystkich powierzchni.
- Mikrofibra: Najlepsza do wykończenia i ostatecznego przejścia ze sprayem do detailingu. Mikrofibra świetnie radzi sobie z zatrzymywaniem resztek kurzu, kłaczków itp.
Krok 2: Uporządkuj swoje miejsce pracy
Kiedy już masz wszystko, czego potrzebujesz, aby prawidłowo wyczyścić swój motocykl, będziesz chciał się upewnić, że zarówno twój motocykl, jak i miejsce pracy są gotowe do pracy. Po pierwsze, zanim zaczniesz, upewnij się, że motocykl jest chłodny. Jak temperamentny maluch, twój motocykl musi być w odpowiednim nastroju do kąpieli. Gorący silnik + zimna woda = szok termiczny. Kiedy metal się nagrzewa, cząsteczki rozszerzają się. Szybki zastrzyk zimnej wody powoduje bezceremonialny trzask, który może spowodować uszkodzenia.
Będziesz również chciał uniknąć pracy w bezpośrednim świetle słonecznym, które sprawi, że mydło wyschnie szybciej, a tym samym znacznie utrudni wykonanie dobrej pracy przy czyszczeniu motocykla, zwiększając prawdopodobieństwo powstania smug i plam wodnych.
Krok 3: Zaślepianie otworów wydechowych
Choć Twój motocykl jest zazwyczaj dość odporny na wodę, nigdy nie zaszkodzi zatkać wydechu. Możesz również włożyć szmatę do otworu wydechowego lub po prostu przykryć go gumową rękawicą, aby utrzymać wodę na zewnątrz. Ten krok jest najczęściej spotykane z motocykli dirtowych, ale jest coś do rozważenia dla wszystkich motocykli, które mają wydechy, które są nachylone w sposób, który pozwala znaczne ilości wody do basenu w nich podczas procesu mycia.
Krok 4: Szybkie spryskanie motocykla
Ogólnie rzecz biorąc, im mniejsze tarcie podczas czyszczenia motocykla, tym lepiej. Im bardziej pocierasz i szorujesz, tym bardziej prawdopodobne jest, że Twoja gąbka zbierze małe cząsteczki brudu, a następnie zetrze je na delikatnych powierzchniach. Aby zmniejszyć prawdopodobieństwo takiej sytuacji, spryskaj cały motocykl kombinacją środka do czyszczenia motocykli i wody przed dotknięciem go czymkolwiek innym. Pomoże to rozluźnić niektóre zabrudzenia i zmyć je, zanim wykończysz je smarem z łokcia.
Zacznij od środka czyszczącego w sprayu. Środki czyszczące w sprayu do motocykli należy stosować na suchym motocyklu przed spłukaniem. Działają one jako pierwszy środek do usuwania zaschniętego błota, robaków i innych niesmacznych pozostałości z drogi.
Następnie opłucz motocykl. Po tym, jak środek czyszczący w sprayu do motocykli wykona swoją pracę (pamiętaj, aby przeczytać wskazówki, jak długo ma siedzieć!), będziesz chciał go spłukać standardowym wężem ciśnieniowym. Chociaż używanie myjki elektrycznej brzmi jak skuteczna i zabawna metoda, nie rób tego! W przeciwieństwie do bocznicy w twoim domu, twój motocykl ma wiele skomplikowanych elementów, które myjki elektryczne mogą uszkodzić.
Krok 5: Wyczyść swój motocykl
Po pierwszym przejeździe z wężem, możesz zacząć przechodzić do sedna procesu czyszczenia motocykla. To jest ta część, o której wszyscy myślą, kiedy myślą „mycie motocykla”. Jak zawsze, bądź bardzo ostrożny z ilością użytej siły.
Oto kilka innych wskazówek, które ułatwią ci pracę:
- Zacznij od góry motocykla i pracuj w dół.
- Upewnij się, że roztwór, którego używasz, jest odpowiedni do powierzchni, na której go stosujesz.
- Jeśli gąbka zbierze jakikolwiek brud, smary itp., pamiętaj, aby dokładnie ją wyczyścić lub wymienić przed kontynuacją. Pamiętaj o dokładnym wyczyszczeniu lub wymianie gąbki przed kontynuowaniem pracy. Wymień również wiadro do mycia, ponieważ żwir i brud mają tendencję do gromadzenia się na dnie.
- Woda i mydło rozleją się na łańcuch i hamulce motocykla. Należy się tego spodziewać (więcej na ten temat później). Nie należy jednak szorować tych miejsc, ponieważ powłoka na każdym z nich jest częścią tego, co sprawia, że działają one prawidłowo.
Krok 6: Opłucz swój motocykl
Ten krok powinien nastąpić stosunkowo szybko po spłukaniu swojej jazdy. Nie chcesz dopuścić do wyschnięcia mydła na motocyklu, ponieważ spowoduje to powstanie trudnych do usunięcia wirów i smug. Nie bój się być dokładnym. Chcesz naprawdę spryskać wszelkie pozostałości, więc zajmij się tym pod każdym kątem.
Krok 7: Osuszenie motocykla
Raczej szybko po umyciu motocykla należy go dokładnie osuszyć. Woda pozostawiona w zagłębieniach i szczelinach przez dłuższy czas może powodować korozję. Jednym z najlepszych sposobów jest użycie dmuchawy (dmuchawa do liści/śniegu, odkurzacz warsztatowy na biegu wstecznym itp.) Pozwala to na podejście bez użycia rąk, które zmniejszy wiry i pozwoli zaoszczędzić trochę energii.
Wiele osób zabiera swój motocykl na przejażdżkę, aby zakończyć proces suszenia. Choć jest to o wiele przyjemniejszy sposób na wykonanie zadania, należy pamiętać, że jeśli motocykl ma owiewki, powietrze może być odchylane od niektórych obszarów, które pozostaną mokre. Dodatkowo musisz być pewien, że jeździsz wystarczająco długo, aby Twój silnik rozgrzał się wystarczająco (na tyle długo), aby nadmiar wody naprawdę odparował.
Podczas pierwszej jazdy motocyklem po myciu, hamulce będą najprawdopodobniej działały nieco inaczej, ponieważ odpracują nadmiar wody. Najlepiej jest jeździć ostrożnie i wypracować je przy małej prędkości, zanim wyruszysz na ulice z pełną siłą.
Krok 8: Ponowne smarowanie łańcucha motocyklowego
W idealnym świecie dokładnie te części motocykla, które chcesz wyczyścić, zostałyby potraktowane odpowiednią ilością wody i środka czyszczącego. Świat nie jest jednak idealny. W tym momencie z pewnością już nie raz prysnąłeś sprayem do czyszczenia lub wodą z mydłem na nasmarowane części motocykla. Przede wszystkim chodzi o łańcuch motocyklowy. Najlepiej będzie, jeśli upewnisz się, że ponownie nasmarowałeś łańcuch przed przejechaniem kolejnych kilometrów.
Krok 9: Woskowanie motocykla
W tym momencie twój motocykl jest już czysty. Agresywnie podjąłeś walkę z przeciwnikiem i wyszedłeś z niej zwycięsko. Kluczem jest jednak staranność, a z nią przychodzi potrzeba obrony Twojego arcydzieła.